Taidejohtaminen / Arts Management
TAIDEALAN JOHTAMISTYÖ
Olen toiminut taidekentällä taiteilijana, tuottajana sekä erilaisissa taideorganisaatioiden johtamistehtävissä jo yli 20 vuoden ajan. Vuonna 2021 aloitin Hanken School of Economic:ssa väitöskirjatutkijana. Tutkimusalaani ovat erityisesti taidekokemus, yleisökokemus sekä taiteen osallistavuus. Taide-, festivaali- ja kiertuetuotannoissa olen toiminut niin kotimaassa kuin ulkomailla. Taidejohtamisen kokemukseni tulevat mm. rehtorin työstä taiteen perusopetusta antavassa Tuusulanjärven avoimessa musiikkikoulussa (ent. Järvenpään Suzukikoulu) v. 2016-2021. Järvenpään kansainvälisen Suzukileirin johtajana toimin saman ajanjakson v. 2016-2021. Kesäleiri kasvoi johdollani kansainväliseksi ja keräsi osallistujia ja kouluttajia yli 15 eri maasta ympäri maailmaa. Vuonna 2019 ryhdyin johtamaan kansainvälistä ja monitaiteista Rhythm & Movement Weekend Finland -retriittiä, joka kerää kerran vuodessa yhteen musiikin ja tanssin rajapinnasta kiinnostuneita taiteilijoita, opettajia ja harrastajia.
Monitaiteisuus
Oma taustani on monitaiteisessa ilmaisussa. Olen tehnyt yhteistyötä musiikki, teatteri, tanssi ja sirkuskentällä tuottajana, muusikkona, äänisuunnitelijana ja esiintyjänä. Tunnen suomalaisen esittävän taiteen kentän hyvin ja minulla on erityisen vahva tuntemus vapaan kentän toimijoista ja toimintamalleista. Yhteiskumppaneitani kotimaassa ja ulkomailla ovat olleet mm. Carl Knif, Pori Dance Company, Wusheng Company, Matchbox Company, Johanna Iivanainen, Aili Ikonen, Timo Alakotila, Leela Petronio (Ranska), Keith Terry (USA), Thanos Daskalopoulos (Kreikka), Martina Jordan (Ruotsi), Pedro Consorte (Brasilia), Carolina Morales Pinilla (Espanja) ja monet muut.
Tausta ja musiikkikasvatusfilosofia
Rehtorina ja pedagogina toimiessani minulle
syntyi laaja-alainen kuva suomalaisen musiikkikoulutuksen suunnasta, haasteista ja
mahdollisuuksista. Olen ollut kehittämässä musiikin koulutusohjelmia
ja opetussuunnitelmia useissa musiikkioppilaitoksissa ja monissa eri
koulutusohjelmissa (mm. Tuusulanjärven avoin musiikkikoulu, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia,
Karelia-ammattikorkeakoulu, Joensuun konservatorio, Keskuspuiston
ammattiopisto, Lauttasaaren musiikkiopisto). V. 2016-2021 kehitys- ja
ohjaustyöni kohdistui taiteen perusopetuksen erilaisiin oppimispolkuihin
sekä erityisesti musiikin kehollisuuden ja rytmiikan opettamisen
pedagogisien menetelmien kehitystyöhön. Olen ollut luomassa rytmiikan
opetuksen sisältöjä ja opetusmetodeja oppilaitoksissa ympäri Suomea sekä
ohjannut opettajankoulutusta niin
musiikkioppilaitoksissa kuin peruskouluissakin osana tieto- ja taitoaineiden ryhmä-
ja ilmiöoppimista.
Pragmatistisessa – yhteisöllisyyteen ja kokemuksellisuuteen katsovassa – taidefilosofiassani korostuvat erityisesti yhdenvertaisuuden ajatus ja taidekokemuksen kokonaisvaltaisuuden vaaliminen sekä vertais- ja kokemuspohjainen oppiminen. Taiteita monipuolisesti harrastavien lasten isänä koen perhekeskeisen, osallistavan ja perheen roolia korostavan oppimisfilosofian äärimmäisen tärkeänä, lapsen taideharrastusta tukevana ja rikastavana tekijänä. .
Uskon taidekokemusten sekä taidekasvatuksen
sosiaaliseen ja rikastavaan voimaan, joka tarvitsee syntyäkseen sellaisen turvallisen
ympäristön, johon yksilö kokee kuuluvansa.
Strateginen johtajuus
Organisaatiojohtamisessa toimenkuvaan kuuluvat olennaisena osana
talouden ja toimintaedellytysten turvaaminen ja niistä vastaaminen sekä
strateginen johtaminen. Muuttuva yhteiskunta, kulttuuripoliittinen epävarmuus
ja sen mukanaan tuoma keskustelu taiteentukemisen suuntaviivoista,
tukimuodoista ja rahoituksen uusjaosta asettavat haasteita taidelaitoksille
realististen visioiden ja oikeiden strategioiden asettamisessa ja
toteuttamisessa. Julkisin varoin tuettujen taidelaitosten toimintaa ohjaavat
yhteiskunnan kulttuuripoliittiset päämäärät ja tavoitteet. Tulevina vuosina
arvatenkin entisestään korostuu se, kuinka yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin
ja asetettuihin tavoitteisiin onnistutaan vastaamaan.
Eräs onnistumisen mittari/tae
taidelaitokselle saattaa hyvinkin olla se, kuinka ketterästi onnistutaan
luovimaan erilaisten taidepoliittisten roolien välillä. Toiminnan
keskiössä on organisaation rooli paikallisena toimijana sekä se, kuinka
toiminnalla onnistutaan tavoittamaan alueen erilaiset väestöpohjat. Tulevaisuudessa
monikulttuuriset teemat tulevat varmasti korostumaan enenevässä määrin kuntien avustuspolitiikan korostaessa matalan kynnyksen osallistumista.
Onnistunut organisaatiostrategia edellyttää koko
organisaatiolta vahvaa yhteistä päämäärää, mutta myös ketteryyttä ja herkkyyttä
sekä dialogia yhteiskunnan eri toimijoiden välillä. Organisaatiojohtajana pyrin
olemaan kuunteleva, rohkaiseva ja dialogiin kannustava. Arvostan vahvaa
työyhteisöä ja yksilöiden sille antamaa panosta. Kun työyhteisö on sisältä
vahva ja toinen toistaan arvostava, tuottaa se hyvää myös ulospäin.
Comments
Post a Comment